پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3411
-
الف
+

احیای علی در شب‌های قدر

به یاد علی انصاریان و به بهانه بازپخش «سرزده» از آی‌فیلم، یادداشتی درباره این سریال در پی می‌آید.

با تماشای سریال «سرزده» در شب‌های قدر از شبکه آی‌فیلم، بار دیگر یاد و خاطره علی انصاریان در دلها زنده شد. تماشای او در شب های احیاء، احیای خاطراتی است که هم در قاب این سریال خلق کرده و هم در حافظه مردم به یادگار گذاشته است.

 او تازه در آغاز تجربه حرفه ای بازیگری بود و عزمش را جزم کرده بود تا گام های بلندتری در این زمینه بردارد. سریال «سرزده» شاهد همین معناست. علی انصاریان در این سریال با بازی در نقش یک پلیس یگان ویژه، نقش ویژه‌تری را نسبت به کارهای قبلی خود ایفا کرد که در زمینه گروگان‌گیری و سرقت‌های مسلحانه وارد عملیات می‌شود. چهره و فیزیک و اندام ورزشکاری او کمک کرد تا در کسوت و شمایل یک پلیس ورزیده، خوش بنشیند و باورپذیر شود.

 تلاش علی انصاریان برای حرفه‌ای تر شدن در شیوه بازی او در همین نقش قابل ردگیری است. علی رغم تصویر خندانی که همیشه از او در ذهن مردم بود و با توجه به روحیه و انرژی همیشگی که از او سراغ داشتیم، انصاریان در این نقش، شخصیت و لحن و بیانی جدی دارد و تلاش کرده تا تصویر ذهنی مخاطب از خودش را بشکند و جلوه متفاوتی داشته باشد.

 رضا چهار سال قبل موفق می شود که اصلان را دستگیر کند. اصلان اکنون از زندان آزاد شده است و در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان که شرایط کرونایی در ایران حاکم است، قصد انجام آخرین کار و توبه کردن را دارد که کارهایش خراب می شود؛ چون رد او توسط یکی از افراد رضا زده شده و رضا و اصلان دوباره روبروی هم قرار می گیرند. این رویارویی به تحول شخصیتی اصلان منجر شده و او از یک ضد قهرمان به قهرمان بدل می شود.

زنده‌یاد علی انصاریان در این نقش یک پلیس باجذبه، خوش‌لباس، وظیفه‌شناس و درعین‌حال خانواده‌ دوست را بازی می کند که در هر شرایطی سعی می‌کند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشد. او درباره چگونگی آمادگی برای اجرای این نقش که نشان از انگیزه و تلاش بالای او برای اجرای بهتر است گفته بود:  «برای کسب آمادگی بیشتر برای ایفای نقش رضا که پلیس است، حدود یک هفته زودتر سر صحنه حاضر شدم تا برای صحنه‌های موتورسواری و تیراندازی تمرین‌های بیشتری انجام دهم. پیش از آن هم سعی کردم به لحاظ وزنی خودم را کمی متعادل‌تر کنم، چرا که صحنه‌های تعقیب و گریز این پلیس در سریال زیاد است و من باید از نظر فیزیکی این آمادگی را کسب می‌کردم.»

انصاریان همچنین درباره خصوصیات رفتاری «رضا» گفته بود:« در این سریال مخاطب فرمانده‌ای را می‌بیند که نسبت به پلیس‌های دیگری که تاکنون دیده با احترام به تمام دوستان بازیگر که نقش پلیس بازی کردند، متفاوت است. رضا با وجود این‌که در کارش جدی و مصمم است، بسیار احساسی است و در درگیری‌ها سعی می‌کند خودش به عنوان اولین نفر حضور داشته باشد، موتورسواری و ماشین‌سواری می‌کند، سوار هلی‌کوپتر می‌شود، من هم دوست نداشتم بدلکار به جای من بازی کند و در همه صحنه‌ها خودم حضور داشتم.البته ناگفته نماند موتور 1400 هم که زیر پایم بود به من کمک می‌کرد قدرت این فرمانده را بیشتر نشان دهم.»

مخاطب در نقش علی انصاریان در سریال «سرزده»  شخصیتی را می‌بیند که درگیر زندگی شخصی‌اش است؛ اما خطوط قرمزی دارد و آن نظم و قانون است. با وجود این اتفاق‌هایی در زندگی‌ کاری‌ و شخصی‌اش می‌افتد که او را به چالش می‌کشد و جذابیت قصه نیز در همین چالش‌ها و تناقض‌هایی است که پلیس قصه گرفتار آن می‌شود. همچنین با یک علی انصاریان بازیگری مواجه می شود که خیلی جدی و مصمم و متفاوت از علی انصاریان فوتبالیست و مجری است.

بهادر اسدی کارگردان «سرزده» درباره استفاده از علی انصاریان در این سریال گفته بود: «هدف اصلی ما این بود که با حضور علی انصاریان بتوانیم مخاطب را جذب سریال کنیم. انصاریان هر چقدر هم که بازیگر خوبی نباشد؛ اما فوتبالیست خوبی است و در میان مردم محبوب است. فارغ از این موضوع بازیگری یک تکنیک است که اگر آن را خوب اجرا نکنید مخاطب خیلی سریع شما را پس می‌زند. من معتقدم علی انصاریان در سرزده خیلی کنترل شده و دقیق بازی کرد و انگار که بازیگری برایش جدی شده بود. او پیش از این هم تجربه بازیگری داشت؛ اما من جدیت و تلاشش برای بهتر شدن نقش را در او می‌دیدم. ضمن اینکه برای نقش رضا که یک پلیس ورزیده است، باید از کسی استفاده می‌کردیم که اندام ورزشکاری داشته باشد و در قامت نقش بنشیند و علی انصاریان گزینه مناسبی بود برای این سریال.»

هم قصه این سریال در شب‌های قدر می‌گذشت و هم در شب‌های قدر از شبکه آی فیلم پخش شد. با تماشای این سریال هم بار دیگر یاد و خاطره علی انصاریان زنده می شود و هم بهانه ای تا قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم.

(یادداشت از سید رضا صائمی برای وبسایت آی‌فیلم)

بیشتر بخوانید:

دانلود و تماشای سریال «سرزده»

پیام اصلی سرزده «بخشش» است

حضور مادر علی انصاریان در سریال سرزده

تدارک ویژه آی‌فیلم برای عید فطر

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر